fbpx

Budowa zaangażowania w social media

Przeciętny użytkownik Internetu spędza średnio 135 minut dziennie przeglądając media społecznościowe. W praktyce oznacza to, że spotyka się z tysiącami komunikatów, w tym możliwe, że tymi Twojej marki. Ale jak sprawić, żeby na dłuższy moment zawiesił oko nad publikacją, a w najlepszym wypadku zostawił po sobie ślad w formie komentarza czy reakcji? Jak tworzyć angażujące i ciekawe treści? Na te i więcej pytań odpowiadamy w poniższym artykule!


Poznaj swoich odbiorców. Wypijcie razem kawę i przejdźcie na “Ty”

Przed wdrożeniem strategii komunikacji na swoich kanałach w social mediach warto zdefiniować grupę odbiorców. To, do kogo będziemy kierowali nasze treści będzie miało znaczny wpływ na rodzaje komunikatów, bowiem muszą one być spójne z kierunkiem, jaki sobie wyznaczysz. Definiując grupę docelową najlepiej wcześniej stworzyć sobie kilka person, które będą miały cechy Twoich klientów.

Następnie zastanów się, w jaki sposób Twoja marka będzie do nich mówić i finalnie ułóż całą strategię komunikacji łącznie z kategoriami postów, na które postawisz. Taki przemyślany plan sprawi, że nie będziesz publikować treści, które nie zainteresują Twoich fanów, a wręcz przeciwnie! Dostarczysz im wartościowy content wart tysiąc reakcji. 


Jak zbudować personę?

Pamiętaj, że personę tworzysz głównie po to, aby zwizualizować swoją grupę docelową i mieć jej wyraźny obraz, a nie ogólne wyobrażenie. O wiele łatwiej się pracuję, gdy przed oczami mamy konkretną osobę z wiekiem, płcią, a nawet imieniem niż tłum ludzi, których coś ze sobą łączy.

Zacznij do hipotetycznego stworzenia charakterystyki persony. Warto włączyć w ten etap dział obsługi Klienta, sprzedaży itp., aby uzyskać od nich informację o Klientach, z którymi na co dzień mają kontakt. Pamiętaj też, że kluczem do skutecznego budowania persony jest między innymi empatia, szczególnie przydatna na tym etapie. My w to-win robimy to odpowiadając sobie na następujące pytania:

  • Jak ma na imię persona?
  • Gdzie może pracować i jakie stanowisko zajmuje?
  • Gdzie może mieszkać?
  • Jaki on/ona może być? – bio (charakterystyka)
  • Jakie może mieć wykształcenie?
  • Jakie może mieć potrzeby osobiste i zawodowe?
  • Jakie może stawiać przed sobą cele?
  • Jakie może mieć frustrację i obawy?
  • Czego może potrzebować w kontekście produktu?
  • Jakie narzędzia może wykorzystywać na co dzień w pracy?
  • Jakich mediów może używać?
  • Jaki może mieć problem, który rozwiążemy?
  • Co w kontekście Twoje produktu może być najważniejsze dla tej osoby?

Nie bez powodów tak wiele razy padło „może”. Pamiętaj, że tutaj jedynie gdybamy i pracujemy na przypuszczeniach. Kolejnym krokiem w budowie skutecznej persony jest weryfikacja naszych założeń. Są na to co najmniej dwa sposoby: Możesz porozmawiać ze swoimi obecnymi Klientami i przeprowadzić wśród nich wywiad (sprawdzą się tu też ankiety) czy korzystać z danych, które dostarcza Ci Facebook i Analytics. Wszystko w jednym celu – weryfikacji hipotez na temat persony. Przeprowadzając wywiad z Klientami pamiętaj, aby wcześniej przygotować otwarte i obiektywne pytania, które pozwolą Ci na wyciągnięcie, jak największej ilości informacji. Wszystkie odpowiedzi skrupulatnie zapisuj, aby potem znaleźć wśród nich punkty wspólne – to one są kluczowe. Szukaj podobieństw, to pozwoli Ci zrozumieć co kieruje ludźmi z Twojej grupy docelowej.


Tysiące reakcji, czyli rodzaje postów nastawionych na zaangażowanie

Chcąc budować zaangażowanie pod postami Twojej marki musisz pamiętać o kilku zasadach. Wracając do statystyk z początku tego artykułu, wiesz już, że użytkownicy mediów społecznościowych spotykają się codziennie z ogromną ilością informacji na swoich feedach. Chcąc nie chcąc, często Twoja treść może zwyczajnie do nich nie dotrzeć, a co gorsza – nie zainteresować. Jak więc kupić sobie ten ułamek sekundy, który sprawi, że zainteresują się Twoim komunikatem? Odpowiedź jest prosta: przede wszystkim kreacja! Ciekawa, spójna z Twoją marką grafika, to pierwsza rzecz, na którą zwróci uwagę użytkownik. Musi być ona estetyczna i dawać mu wartość dodaną. Takich rodzajów kreacji jest kilka. Najpopularniejsze z nich to:

  • Rebusy, czyli posty w stylu, “uzupełnij zdanie”. Sprawiają one, że użytkownicy chętnie wchodzą w interakcję z marką. Do tego samego worka możemy wrzucić posty – zagadki. Tego typu treści chętnie są komentowane, bo zwyczajnie są pewnego rodzaju zabawą, w którą wciągasz swoich fanów. 
  • RTM (real time marketing) to świetny sposób na zaangażowanie odbiorców. Tutaj liczy się szybkość i kreatywne przedstawienie wydarzeń oraz spójność z dotychczasową komunikacją. Mistrzem tego typu treści jest IKEA, która przekłada to, o czym jest aktualnie głośno na swój własny język. I wychodzi im to wyjątkowo dobrze.
  • Przedstawienie dwóch opcji (np. produktu) do wyboru – budując komunikację marki należy pamiętać, że powinniśmy stawiać użytkownika w centrum, dawać mu przestrzeń do wyrażania swoich opinii. Dzięki temu nie tylko uzyskamy feedback jeśli chodzi o nasze produkty, ale także sprawimy, że użytkownicy poczują, że współtworzą nasze kanały. Trzeba jednak pamiętać, że to wyłącznie dodatek, nie należy używać tego formatu notorycznie, bo może to negatywnie odbić się na zasięgach.
  • Konkursy – może to się wydawać banalne, ale ciekawe konkursy to niezmiennie dobry sposób na zaangażowanie odbiorców. W tym przypadku ważne jest, aby zostały one przeprowadzone zgodnie z regulaminem Facebooka czy Instagrama. Należy także pamiętać, że zadanie konkursowe powinno nawiązywać do naszej działalności. Dodatkowo warto mieć na uwadze ciemną stronę tego typu treści. Duża ilość tzw. “konkursowiczów” sprawia, że nie zawsze zgłoszenia konkursowe będą realnie dla nas wartościowe. Właśnie dlatego, tak ważna jest weryfikacja zgłoszeń. 

To tylko kilka przykładów kreacji, które przyciągają wzrok i angażują odbiorców. Należy wziąć pod uwagę fakt, że nie wszystko będzie pasowało do profilu Twojej marki. Warto natomiast testować i wdrażać takie rodzaje postów, które realnie zainteresują Twoją grupę docelową.


Pamiętaj również o 2 kluczowych wytycznych, co do samej grafiki:

  • Postaw na kolory, które kontrastują z otoczeniem danego kanału. Na przykład na Facebooku – z naszych doświadczeń – świetnie sprawdza się pomarańczowy, żółty czy stonowany czerwony. Z pewnością nie sprawdzi się natomiast biel czy błękit, który zamiast się wyróżniać, skutecznie wtopi się w tło
  • Pamiętaj o identyfikacji wizualnej – tzw. „belka”, estetycznie wtopione w grafikę logo (sprawdź jak robimy to dla Cucudo), powtarzalny wzór projektowania (sprawdź jak robimy to dla Arbami) czy trzymanie się jednej charakterystycznej stylistyki i kolorystyki (sprawdź jak robimy to w to-win) sprawią, że pośród masy komunikatów odbiorcy będą rozróżniać Twoje treści, a skuteczna kreacja zapadnie im w pamięć


Kilka PROTIPS w działaniach i komunikacji

  1. Pewnie już słyszałeś, że warto zadawać pytanie w postach, ale co jeśli Twoja społeczność na nie nie odpowiada? Odpowiedź na otwarte pytania często wymaga jakiegoś wysiłku czy chociażby chwili zastanowienia i konieczności zatrzymania się na dłużej. Zamiast zadawać pytanie otwarte jak np.: “Daj nam znać, co myślisz o naszym nowym menu?” zapytaj na przykład: “Jak oceniasz nasze menu od 1 do 7?”
  2. Pamiętaj, że Facebook już nawet w oficjalnych komunikatach powiedział wprost: Wyższe zasięgi osiągają posty z widocznym, wartościowym zaangażowaniem. To oznacza, że naprawdę istotną rolę w budowaniu zasięgów, mają: ilość reakcji, komentarze i udostępnienia.
  3. Marketing jest stricte powiązany z psychologią, a ta społeczna od dawna mówi: Chętniej robimy rzeczy, które zrobili już inni. Nie bój się poprosić znajomych o skomentowanie Twojego posta, przełamiesz barierę w użytkownikach, którzy nie chcą, a wręcz boją się komentować coś pierwsi.
  4. Facebook promuje dłuższe komentarze, pod którymi trwa dyskusja. Gdy już ktoś skomentuję Twój post postaraj się, odpowiadając na niego, rozwinąć temat, zadać pytania i rozpocząć rozmowę. Nie zamykaj ust odbiorcom pisząc “Dziękuję, za komentarz”, a wręcz przeciwnie – zachęcaj ich do rozwinięcia tematu.
  5. Używaj wielu formatów, staraj się nie ograniczać do zdjęcia z opisem czy linkpostu.


Płyń z prądem, nie pod prąd – czyli co lubi Facebook?

Zapewne już spotkałeś się już ze stwierdzeniem “Wideomarketing to przyszłość”. I to prawda – Facebook mocno faworyzuje wideo. Jednak nie jest tak, że wystarczy stworzyć losowy pokaz slajdów i nagle przeżyjemy wielki boom zaangażowania. Na pewno jego zasięgi mogą okazać się większe, jednak o zaangażowaniu zadecydują… odbiorcy. Wideo musi być dla nich atrakcyjne i pociągające, dostarczać im wiedzę lub rozrywkę, aby realnie wygenerowało zaangażowanie.

Live, czyli relacje na żywo. Od momentu kryzysu wdrożyło je naprawdę wiele firm. Relacje na żywo nadal są jednym z najbardziej angażujących i cenionych formatów. Pozwalają wejść w bezpośrednią interakcję, “poczuć człowieka” po drugiej stronie i same w sobie zachęcają, aby się zaangażować. Dodatkowo Facebook promuje ten format, niemal tak samo, jak content wideo.


Wykorzystaj wszystkie kanały dotarcia, czyli bądź obecny wszędzie, gdzie są Twoi Klienci. 

Social media nie kończą się na Facebooku i nie jest to żadne odkrycie, ale czy wykorzystujesz wszystkie kanały, dzięki którym możesz dotrzeć do swojej grupy docelowej? Prowadząc komunikację CSR czy opartą na employer brandingu zostaw Instagram w spokoju i skup się na Facebooku i Linkedinie – z naciskiem na to drugie. A jeśli Twoja marka zahacza o tematykę lifestylową, wykorzystaj wiele ciekawych możliwości na różnorodne formaty, jakie daje Instagram. W tym przypadku warto przyjrzeć się IG Stories, którego specyfika doprowadziła do tego, że użytkownicy chętnie oglądają te krótkie treści. Wykorzystaj więc zainteresowanie contentem efemerycznym i twórz kreatywne Stories, bo pole do popisu jest ogromne! Kreatywne plansze z pytaniami, rebusy, zagadki, a może własne GIF’y czy filtry, które użytkownicy będą mogli wykorzystać u siebie? Potencjał tego kanału jest ogromny. Niech poniesie Cię wodza fantazji, która sprawi, że odbiorcy zostawią po sobie ślad. 


I nigdy, ale to nigdy nie zapominaj o podstawach

W sieci można znaleźć naprawdę wiele “poradników” na temat tego, jak zwiększać zaangażowanie w social media. Jedne z nich, jak ten, przekazują wartościową wiedzę, inne powtarzają mity, które krążą w branży od lat. Prawda jest jedna – dobre praktyki, jak te opisane powyżej to wyłącznie dodatek. Nie przyniosą efektu, jeśli nie prowadzisz jakościowej komunikacji. Pamiętaj, że mówisz do ludzi, takich samych jak Ty.

Wartościowa wiedza – dobrze przemyślana strategia, w której budujesz wizerunek ekspercki i dostarczasz swoim odbiorcom jest w stanie przynieść Ci wiele korzyści. Nie rzucaj się jednak na głęboką wodę, gdy nie jesteś w stanie dostarczać unikalnej, wartościowej wiedzy swoim odbiorcom – zostaw to. To nie jedyny sposób na zdobycie serc swoich odbiorców.

 

Emocje – wzbudzaj je w swoich odbiorcach dzieląc się czymś, co ich rozbawi, wzruszy, rozczuli czy zaskoczy. Oczywiście z głową, nie zalecamy robić tego, jak chociażby Tiger 😉 Ten sposób wymaga kreatywności, ale przynosi naprawdę satysfakcjonujące wyniki. Możesz bawić się słowem czy obrazem lub prezentować ludzką twarz marki.

Wejdź w buty odbiorcy i mów mu o nim samym – jeżeli tylko czujesz, że doskonale znasz swoich odbiorców, zacznij mówić do nich o nich samych. Sukces osiągniesz, gdy odbiorcy poczują się naprawdę zrozumieni lub jednogłośnie wykrzykną “O kurde! To przecież ja, ja tak mam!”. Umiejętność wzbudzania emocji i doskonałe zrozumienie swoich odbiorców to kluczowe czynniki sukcesu głośnej swego czasu komunikacji Netflixa.

Podsumowanie

Jak widzisz, jest wiele sposobów na to, aby Twoje kanały tętniły życiem. Stwórz jasną strategię, zastanów się, jakie treści będą najbardziej odpowiednie dla Twojej firmy i działaj. Pamiętaj, że wypracowanie własnego, unikalnego stylu komunikacji jest podstawą do sukcesu. Można to porównać do fundamentu domu. Dobór odpowiednich materiałów i technik do jego wykonania, jest podstawą do tego, co na nim wzniesiemy i jak solidny będzie cały budynek. Niech Twój fundament sprawi, że sukces Twojej marki będzie piął się cały czas w górę!

ŚLEDŹ NAS PO WIĘCEJ

Śledź nas na naszym Facebooku, już wkrótce kolejne artykuły, w których poruszymy tematy, takie jak dobór grup odbiorców w systemie reklamowym Facebooka i opowiemy o tym czym jest i jak stworzyć strategię social media.