Przeciętny użytkownik Internetu spędza średnio 135 minut dziennie przeglądając media społecznościowe. W praktyce oznacza to, że spotyka się z tysiącami komunikatów, w tym możliwe, że tymi Twojej marki. Ale jak sprawić, żeby na dłuższy moment zawiesił oko nad publikacją, a w najlepszym wypadku zostawił po sobie ślad w formie komentarza czy reakcji? Jak tworzyć angażujące i ciekawe treści? Na te i więcej pytań odpowiadamy w poniższym artykule!
Przed wdrożeniem strategii komunikacji na swoich kanałach w social mediach warto zdefiniować grupę odbiorców. To, do kogo będziemy kierowali nasze treści będzie miało znaczny wpływ na rodzaje komunikatów, bowiem muszą one być spójne z kierunkiem, jaki sobie wyznaczysz. Definiując grupę docelową najlepiej wcześniej stworzyć sobie kilka person, które będą miały cechy Twoich klientów.
Następnie zastanów się, w jaki sposób Twoja marka będzie do nich mówić i finalnie ułóż całą strategię komunikacji łącznie z kategoriami postów, na które postawisz. Taki przemyślany plan sprawi, że nie będziesz publikować treści, które nie zainteresują Twoich fanów, a wręcz przeciwnie! Dostarczysz im wartościowy content wart tysiąc reakcji.
Pamiętaj, że personę tworzysz głównie po to, aby zwizualizować swoją grupę docelową i mieć jej wyraźny obraz, a nie ogólne wyobrażenie. O wiele łatwiej się pracuję, gdy przed oczami mamy konkretną osobę z wiekiem, płcią, a nawet imieniem niż tłum ludzi, których coś ze sobą łączy.
Zacznij do hipotetycznego stworzenia charakterystyki persony. Warto włączyć w ten etap dział obsługi Klienta, sprzedaży itp., aby uzyskać od nich informację o Klientach, z którymi na co dzień mają kontakt. Pamiętaj też, że kluczem do skutecznego budowania persony jest między innymi empatia, szczególnie przydatna na tym etapie. My w to-win robimy to odpowiadając sobie na następujące pytania:
Nie bez powodów tak wiele razy padło „może”. Pamiętaj, że tutaj jedynie gdybamy i pracujemy na przypuszczeniach. Kolejnym krokiem w budowie skutecznej persony jest weryfikacja naszych założeń. Są na to co najmniej dwa sposoby: Możesz porozmawiać ze swoimi obecnymi Klientami i przeprowadzić wśród nich wywiad (sprawdzą się tu też ankiety) czy korzystać z danych, które dostarcza Ci Facebook i Analytics. Wszystko w jednym celu – weryfikacji hipotez na temat persony. Przeprowadzając wywiad z Klientami pamiętaj, aby wcześniej przygotować otwarte i obiektywne pytania, które pozwolą Ci na wyciągnięcie, jak największej ilości informacji. Wszystkie odpowiedzi skrupulatnie zapisuj, aby potem znaleźć wśród nich punkty wspólne – to one są kluczowe. Szukaj podobieństw, to pozwoli Ci zrozumieć co kieruje ludźmi z Twojej grupy docelowej.
Chcąc budować zaangażowanie pod postami Twojej marki musisz pamiętać o kilku zasadach. Wracając do statystyk z początku tego artykułu, wiesz już, że użytkownicy mediów społecznościowych spotykają się codziennie z ogromną ilością informacji na swoich feedach. Chcąc nie chcąc, często Twoja treść może zwyczajnie do nich nie dotrzeć, a co gorsza – nie zainteresować. Jak więc kupić sobie ten ułamek sekundy, który sprawi, że zainteresują się Twoim komunikatem? Odpowiedź jest prosta: przede wszystkim kreacja! Ciekawa, spójna z Twoją marką grafika, to pierwsza rzecz, na którą zwróci uwagę użytkownik. Musi być ona estetyczna i dawać mu wartość dodaną. Takich rodzajów kreacji jest kilka. Najpopularniejsze z nich to:
To tylko kilka przykładów kreacji, które przyciągają wzrok i angażują odbiorców. Należy wziąć pod uwagę fakt, że nie wszystko będzie pasowało do profilu Twojej marki. Warto natomiast testować i wdrażać takie rodzaje postów, które realnie zainteresują Twoją grupę docelową.
Zapewne już spotkałeś się już ze stwierdzeniem “Wideomarketing to przyszłość”. I to prawda – Facebook mocno faworyzuje wideo. Jednak nie jest tak, że wystarczy stworzyć losowy pokaz slajdów i nagle przeżyjemy wielki boom zaangażowania. Na pewno jego zasięgi mogą okazać się większe, jednak o zaangażowaniu zadecydują… odbiorcy. Wideo musi być dla nich atrakcyjne i pociągające, dostarczać im wiedzę lub rozrywkę, aby realnie wygenerowało zaangażowanie.
Live, czyli relacje na żywo. Od momentu kryzysu wdrożyło je naprawdę wiele firm. Relacje na żywo nadal są jednym z najbardziej angażujących i cenionych formatów. Pozwalają wejść w bezpośrednią interakcję, “poczuć człowieka” po drugiej stronie i same w sobie zachęcają, aby się zaangażować. Dodatkowo Facebook promuje ten format, niemal tak samo, jak content wideo.
Social media nie kończą się na Facebooku i nie jest to żadne odkrycie, ale czy wykorzystujesz wszystkie kanały, dzięki którym możesz dotrzeć do swojej grupy docelowej? Prowadząc komunikację CSR czy opartą na employer brandingu zostaw Instagram w spokoju i skup się na Facebooku i Linkedinie – z naciskiem na to drugie. A jeśli Twoja marka zahacza o tematykę lifestylową, wykorzystaj wiele ciekawych możliwości na różnorodne formaty, jakie daje Instagram. W tym przypadku warto przyjrzeć się IG Stories, którego specyfika doprowadziła do tego, że użytkownicy chętnie oglądają te krótkie treści. Wykorzystaj więc zainteresowanie contentem efemerycznym i twórz kreatywne Stories, bo pole do popisu jest ogromne! Kreatywne plansze z pytaniami, rebusy, zagadki, a może własne GIF’y czy filtry, które użytkownicy będą mogli wykorzystać u siebie? Potencjał tego kanału jest ogromny. Niech poniesie Cię wodza fantazji, która sprawi, że odbiorcy zostawią po sobie ślad.
W sieci można znaleźć naprawdę wiele “poradników” na temat tego, jak zwiększać zaangażowanie w social media. Jedne z nich, jak ten, przekazują wartościową wiedzę, inne powtarzają mity, które krążą w branży od lat. Prawda jest jedna – dobre praktyki, jak te opisane powyżej to wyłącznie dodatek. Nie przyniosą efektu, jeśli nie prowadzisz jakościowej komunikacji. Pamiętaj, że mówisz do ludzi, takich samych jak Ty.
Wartościowa wiedza – dobrze przemyślana strategia, w której budujesz wizerunek ekspercki i dostarczasz swoim odbiorcom jest w stanie przynieść Ci wiele korzyści. Nie rzucaj się jednak na głęboką wodę, gdy nie jesteś w stanie dostarczać unikalnej, wartościowej wiedzy swoim odbiorcom – zostaw to. To nie jedyny sposób na zdobycie serc swoich odbiorców.
Emocje – wzbudzaj je w swoich odbiorcach dzieląc się czymś, co ich rozbawi, wzruszy, rozczuli czy zaskoczy. Oczywiście z głową, nie zalecamy robić tego, jak chociażby Tiger 😉 Ten sposób wymaga kreatywności, ale przynosi naprawdę satysfakcjonujące wyniki. Możesz bawić się słowem czy obrazem lub prezentować ludzką twarz marki.
Wejdź w buty odbiorcy i mów mu o nim samym – jeżeli tylko czujesz, że doskonale znasz swoich odbiorców, zacznij mówić do nich o nich samych. Sukces osiągniesz, gdy odbiorcy poczują się naprawdę zrozumieni lub jednogłośnie wykrzykną “O kurde! To przecież ja, ja tak mam!”. Umiejętność wzbudzania emocji i doskonałe zrozumienie swoich odbiorców to kluczowe czynniki sukcesu głośnej swego czasu komunikacji Netflixa.
Jak widzisz, jest wiele sposobów na to, aby Twoje kanały tętniły życiem. Stwórz jasną strategię, zastanów się, jakie treści będą najbardziej odpowiednie dla Twojej firmy i działaj. Pamiętaj, że wypracowanie własnego, unikalnego stylu komunikacji jest podstawą do sukcesu. Można to porównać do fundamentu domu. Dobór odpowiednich materiałów i technik do jego wykonania, jest podstawą do tego, co na nim wzniesiemy i jak solidny będzie cały budynek. Niech Twój fundament sprawi, że sukces Twojej marki będzie piął się cały czas w górę!
Śledź nas na naszym Facebooku, już wkrótce kolejne artykuły, w których poruszymy tematy, takie jak dobór grup odbiorców w systemie reklamowym Facebooka i opowiemy o tym czym jest i jak stworzyć strategię social media.