fbpx

Wymiary grafik na nowym Facebooku [Październik 2020]

Stosunkowo niedawno Facebook wprowadził całkowicie nowy layout. Ten jest już standardem – nie można wrócić do starego na dłużej niż 48 godzin. Wprowadzenie nowego layoutu to też początek problemów osób prowadzących strony na Facebooku czy działających na nim w innym zakresie. Kreacje są “rozpikselowane”, kwadraty się rozciągają czy źle wyglądają, w niektórych umiejscowieniach. Postanowiliśmy przygotować ten artykuł, który będziemy aktualizować, gdy pojawią się jakieś zmiany, aby ułatwić pracę związaną z tworzeniem treści na Facebooku.


WYMIARY GRAFIK W MATERIAŁACH PROFILOWYCH

Każda strona firmowa powinna posiadać zdjęcie profilowe (najczęściej jest to logo danej firmy), co wyjątkowo ważne: Pamiętaj, aby to zdjęcie przygotować i wgrać w formacie .png zamiast .jpg, dzięki czemu nie będzie ono “rozmazane” i niewyraźne. Od kilku lat zdjęcia profilowe są przycinane do kształtu okręgu, tak też wyświetlają się w każdym miejscu na Facebooku. Dopiero osoby, które klikną bezpośrednio w grafikę, zobaczą ją w kształcie kwadratu.

 

Tło strony na Facebooku, czyli już nie twarz, a wizytówka naszej firmy. Miejsce, w którym najczęściej przekazujemy podstawowe informacje o firmie (np. dziedzinę działalności). Wyjątkowo ważne, bo często decydujące o zdobyciu lub straceniu uwagi odbiorcy. Na desktopie zdjęcie wyświetli się w wymiarze 820×312 px, jednak na urządzeniach mobilnych wykadruje się centralnie (do środka, “ucinając” boki) i wyświetli w wymiarze 640×360 px. Pamiętaj, aby najważniejsze elementy kompozycji umieszczać w polu, które poprawnie wyświetli się na urządzeniach mobilnych. Możesz przygotować powiększoną grafikę o wymiarach 1920×730 px, Facebook sam przeskaluje ją do ww. wymiarów, a Ty będziesz mógł łatwiej wykadrować tą samą grafikę i użyć ją w innych umiejscowieniach bądź kanałach.

P.S: Video w tle ma te same wymiary.

 

W przeciwieństwie do wspomnianego tła strony na Facebooku te wyświetla się tak samo na desktopie, jak i urządzeniach mobilnych – nie musisz martwić się kadrowaniem i dostosowywaniem kompozycji. Dotyczy to też teł grup.


WYMIARY GRAFIK W POSTACH

Ostatnio wyjątkowo powszechne i doceniane ze względu na swoją uniwersalność są posty kwadratowe (1:1). Niemal zawsze wyświetlają się w całości, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach. Dodatkowo, kwadratów o tych samych wymiarach możesz użyć do stworzenia formatu karuzeli, organicznie lub w kreacjach reklamowych.


Posty pionowe tworzymy, co do zasady, w proporcjach 4:5. Natomiast wymiar 640×800, jest optymalnym minimum, które zapewni nam dobrą jakość wizualną grafiki. Posty pionowe genialnie sprawdzają się, gdy np. większość naszych reklam wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Powód jest prosty: Zajmują na smartphonie większą część ekranu, dzięki czemu łatwiej przykuć nam uwagę odbiorcy. Czasem warto odejść od wszędobylskiego kwadratu i zastąpić go tym formatem.

[NEWS]: Facebook wyświetla również proporcje 2:3, czyli optymalne minimum 600×900 px. Obecnie takie kreacje wyświetlają się prawidłowo i pozwalają na tworzenie “wyższych” kreacji (stan na 08.10.2020 r.).


Posty poziome, ostatnio co raz rzadziej spotykane, mają identyczny wymiar, co miniatury linku, Wyświetlają się tak samo na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach.


Zapewne zauważyłeś, że Twoje relacje mogą wyglądać inaczej u niektórych Twoich znajomych, aniżeli u Ciebie. Powód jest prosty – Facebook zmienia proporcję kreacji w zależności od modelu telefonu. Należy przyjąć, że tak samo stanie się np. u odbiorców Twoich reklam, dlatego istotne elementy, jak np. tekst, obiekty czy logo odsuń od krawędzi o około 15% (160 px marginesu od boku i 300 px marginesu od górnych i dolnych krawędzi).